Thursday, September 27, 2012

سحر القلم

زمان كتير سمعت عن سحر القلم وروعة الكتابة والقلم سلاح والقلم هوا طريق الحرية 
لكن دايما كنت بنسي كل الكلام دا وبستغل قلمي فى كتابة كلام فاضى 
اللحظة اللى بلاقي فيها نفسي بنعزل عن الناس وبكتب من دماغى افكار وبنقل مشاعر بشكل محترف جدا 
بلاقى لكلماتى كل التأثير المطلوب 
واللحظة اللى مش بعمل فيها كدا بعاني معاناة لا يمكن تخيلها او تصورها 


الوضع دا بيفكرني بالظبط بالوقت اللى بحس فيه انى قوي 
وبتعامل بمنتهي القوة وبقسي على نفسي وعالناس 
والوقت اللى بحس فيه انى ضعيف قدام حد بحبه وبديله كل حاجة 
وبتعامل بمنتهي الضعف بناء على احتياجاتي 

انا نفسي افهم حاجة واحدة بس 
ليه الحياة مش سهلة 

يعنى مثلا احب حد والحد دا يوفي له وانا اخلص لها وهي تبقى كويسة وتعاملني بما يرضى الله زي ما بعاملها 
بدون الاعيب 
او غباوة 
او جنان 
او بعد او جفاء 
او حتي قسوة 

ليه بقى ؟؟؟
ليه الحياة بين الناس مش سهلة 

هتقولي عشان الناس ليها اطماع ؟؟؟
طيب ليه اللى له طمع دا مش ييجي يطلب اللى عايزه بكل ذوق 
وانا اقرر اديهوله ولا لاء
ولو رفضت يحصل منافسة ما بيننا 
منافسة شريفة 
ولو انا مش استاهل الشىء دا اتنازل عنه 

فكرة عبيطة للحياة انى اشوفها كدا 
بس انا بتمنى لو كانت الحياة كدا 

عارفين ليه الحياة مش سهلة ؟؟؟
لأن نفوس البشر مفيهاش ريحة السهولة 
مليانة تعقيد وعوامل ملعبكة وملخبطة وحاجات كتير مش فى مكانها 
ولذلك 
فأنا هلتزم بمنتهي القوة 
هلتزم بمنطقى وبقلمي وبقوتي 
هكتب كلام صعب 
هعيش بكل كبرياء وعزة 
مش هضحي ولا هتنازل 
هقف فى مكاني قدام كل الوحوش أو القلاع ويا اما اهزمها بكل قوة 
يا اما انهار قدامها 
وانا مش هنهار 
انا مش هنهار 
انا مش هنهار
انا هفضل قوي وواقف صلب وعنيد وقوي 
لانى لما ضعفت 
محدش قدر ضعفي 
ولا حد احترم ضعفي 
ولا حد عمل لى حساب 
يبقي ليه انا بقى اروح اتنازل بقى عن قوتي ؟؟؟
ليه بقى اروح اتنازل عن موقفي القوي واطلع الانسان الضعيف اللى جوايا اللى بيحب الناس دا للعلن ؟
ليه اروح اتساهل واقدم تنازلات ؟
ليه انزل من مركزى اللى عالي اوى فى السماء ؟؟؟
عشان فى حد مكسور او موجوع او تعبان 
طيب ما انا شفت المرار والنار والالم والوجع بكل شكل ممكن 
ليه محدش احترم ضعفي ساعتها 
مش عايز حد يقولي اصل عامل الناس بما انت اهل له لا بما هم اهل له 
هما مش يستاهلوا يشوفوا نقطة حاجة حلوة من اللى جوايا 
مش يستاهلوا الرحمة 
مش يستاهلوها 
وانا مش ربنا 
انا مش ربنا 
انا مش ربنا 
انا مش ربنا عشان اسامح فى حاجات زي دي 
انا مش ربنا عشان اتقبل اللى قدامي وافتح له ابواب الرحمة 
انا مجرد انسان 
وعشان انا انسان 
فانا هعيش قوي 
ومش هتنازل 
وهفضل مستني 
اللى عايزني ييجي لى انا مبروحش لحد 
ومش هروح لاى حد 
ولا هجري على اى حد لان اللى قدامي موجوع شويتين او حاسس بشوية يأس على شوية تعب 
ولا هقول لاء انا لازم اكون معاهم وجنبهم وهما اصلا سايبني وسابوني ميت مرة 
كل الغضب دا لازم يبقى له قوة تحركني وتقويني 
كل الوجع والنار لازم تكون قوتني وخليتني قادر على كل دا واكتر 
كل دا 
اللى قلته واللى مقلتوش 
اللى هيضعفني قلبي ؟؟؟
هدوس عليه بألف جزمة 
وأدوس على نفسي بمليون جزمة 
لان لو انا معملتش كدا 
فكفاية اوى مجرد ان حد يلمس قلبي عشان قلبي ميتصلحش تاني ابدا 
مش هقول يحرق قلبي 
لاء يلمسه بس 
لكن لو انا دوست على قلبي هبقى احسن 
هلاقى ناس تانية تحبني وناس تخلص لي وناس تعزني وهقدر اعيش واتعايش مع وجعي 
فاهميني ؟؟؟
هقدر اتعامل مع افكاري ومبادئي 
هقدر اخلق حياة حلوة لنفسي واعيش فيها 
فهمتوا ؟
هقدر اعمل اى حاجة عشان ميتكررش دا تاني 
ولا استسلم ولا ابقى اهبل كدا تاني 
هبقى قوي 
مهما بلغ ضعف الاخرين 
فهمتوني ؟
كل بوست وانا زي العسل 

بس خلاص

No comments: