Sunday, July 8, 2012

سيد الإختيارات

 أنا الأهبل اللى مؤمن بإن كل حاجة إختيار نابع مننا إحنا وإن إحنا فى الحياة مخيرين فى كل حاجة بس ياترى الظروف اللى بتفرض علينا نختار اختيار معين عشان من نجرح حد دى بتبقى مفروضة برده ولا بنختارها 


انا اللى بنصح كل الناس وبفهمهم ان الحياة سلسلة من الاختيارات بيتضح انى فى الاخر ناسى انصح نفسى وراضى بالظروف 


انا اللى وقفت افهم امى لما زميلتها ماتت ان الموت حق علينا كلنا وان من زميلتها عادى ممكن تموت لان الموت مش بينقى حد معندهوش عيال مثلا وان الاختيار عشوائى وممكن اى حد يموت وان العيال او ان الشخص طيب مش عذر كافى يمنع الموت عن الشخص


انا اللى مش قادر اتقبل حقيقة موت ابويا لحد النهارده وبعافر فى الحقيقة دى من خلال انى بصارع فى الحياة وباخد باسباب الاختيار وبحاول مختارش على اساس قلبى البنت اللى هقضى معاها عمرى بس برده بروح زى عيل عنده اتناشر سنة احبها 


انا اللى مش هقدر حقيقة موت امى ومجهز فكرة الانتحار ومقتنع بيها بشكل تام من جوايا ومقرر هنتحر ازاى وامتى وهعمل ايه فى كل حاجة حواليا وكل حاجة تخصني حتى الوصية فكرت فيها 


انا اللى اتخليت عن افكار كتير اوى عشان خاطر بحب وفى نفس الوقت مقدرتش اتخلى عن الالم والوجع لحظة واحدة 


انا زهقت من الحياة ويمكن زهقت من ردود افعال الناس بس الاكيد انى زهقت من الظروف ومن نفسي ومش عايز كدا مش مرتاح كدا 


بجد كل حاجة مش فى مكانها وانا مش مرتاح 


ايه الغرض بقى من اى حاجة فى الحياة فى الحالة دى ؟




تفتكروا فى حاجة هتتغير 


هآمن فجاة بفكرة الجواز وانه فى حاجات حلوة ممكن تتحقق او تحصل بناء على اختيار عملته 


مش قادر اوصف فرحتي ليكم لما بختار ولو حتى انى اشترى فنجان قهوة من مكان وتطلع القهوة فيه مظبوطة 


او اطلب ساندوتش مطرقع من اى مطعم اهبل ويطلع طعمه حلو وبجد 


ومش قادر اوصف فكرة التردد بتبقى عاملة ازاى جوايا ولا بتوجعنى ازاى ولا الحنين والشوق بيكسر ضلوعى ازاى 


مشكلتى انى بتابع النتيجة كويس بتاعت الحدث وبرجع للاسباب وبركز فى الاسباب 


بكتشف ان مثلا فى واحد اعرفه اتجوز لانى قررت فى يوم من الايام اسافر واقعد مع قرايبى شوية فى الريف فى حين انه مكانش معايه وان اللى حصل فى الموقف ملوش اى علاقة نهائى بيه 


يكتشف ان سبب فشلى او دخولى المجال اللى بكرهه والسنين اللى ضاعت من عمرى فى الكلية هوا فنجان قهوة اخده والدي فى يوم من الايام مع واحد سخيف وقرر بعده انه ينتقل للعيش فى مكان تاني مع العلم ان والدى مات من سنين من قبل حتى ما اخلص مرحلة التعليم الاساسى 


بكتشف ان فى سنين فى حياتى ضاعت لانى فكرة فى مرة اهيص نفسي واكسر التقاليد واسافر اتفسح لى شوية فى اسكندرية او فى اى بلد تانية ليا فيها صحاب فى مصر


بكتشف ان سر الالم اللى انا فيه حاجة مقدرش اكتب عنها 


بكتشف ان الاعتلال النفسي اللى جوايا وان التحكم فى الغضب نابع من مواقف اقل ما يقال عنها تافهة فى طفولتى 




لما بوجه قوة الملاحظة دى لاى حاجة بقدر اجرد كل موقف واخد بالى من كل حاجة واعذب نفسي بالسبب صح




انا سيمفونية من الوجع والعذاب ومحدش يقدر ينكر دا 


انا سلسلة من الصدف اللى اينشتين قال عنها انها طريقة ربنا فى البقاء خلف الستار


انا مجموعة من الاحداث الغير مترابطة والتى لم يكن هنالك اى داعي لحدوثها سوي لحدوث خطأ فى الكون 


أنا الخطأ الكوني اللازم لثبات معادلات اخرى لناس بتمر عليا ولإثبات نظريات لناس تانية متعرفنيش او تعرفني بتجرحنى وهى بتتعامل معايه 


انا العكس والتناقض لمليون حاجة 


انا فى وسط كل دا بحاول افهم نفسي واعيش ورا ستارة اسمها انا مبسوط وراضي


انا الاهبل اللى ميعرفش حاجة غير الوجع 


اقولكم سر على راى حد اعرفه ؟؟؟


أنا الوجع ذات نفسه


ولذلك


سيبوني فى حالي

No comments: