Tuesday, July 10, 2012

الإنسان دعييييف

عايز زي العبيط تفهمني إن فى حد بيتغير ؟؟؟
مش مصدقك ولا عمري هصدقك
الناس ببساطة مش بتتغير ولكنها بتظهر جوانب جواها مكناش شفناها ولا اتعاملنا معاها قبل كدا
الإنسان هوا هوا
بيتطور اينعم
بيكتشف جوانب جديدة جواه او بيقرر يظهرها
لكن تقولى بيتغير
يبقى انته اللى متعرفش حاجة
ربنا سبحانه وتعالى قال فيما معناه ان ولأغفرن لهم ماداموا يستغفرون
يعنى البشر هيتوبوا بعد الغلط وهيروحوا يغلطوا تانى
دي طبيعتهم
مفيش تغيير
فى أنواع من التأقلم والتكيف اللى الإنسان بيحاول يحققها فى حياته مع شخص آخر او التخلى عن اجزاء وحشة فيه
لكن مبيتغيرش
عايز تفهمنى انك قدامك حته ارض فاضية فى الصحراء عبارة عن ميت فدان ولما ربنا يكرمك وتقدر تبنى اربع جدران فيها على قدك وتيجى تبنى السقف هتهد الأربع جوانب ؟؟؟
يمكن القياس اللى فات غلط
مش مشكلة ومش فارق معايه اصلا
لكني زي ما ورد فى كل الديانات والاحاديث والقران وكل الكتب السماوية والأقوال المأثورة مؤمن تماما بالضعف الإنساني
الإنسان ضعيف على راى عبد الملك زرزور بتاع فيلم ابراهيم المتلحوس
تقدر تغير محل أقامتك وتقدر تغير شغلك وتقدر تغير حاجات كتير اوى
لكن نفسك ؟؟
إنته هتفضل إنته
ممكن تتخلي عن طباع وحشة فيك
ودا بيكون بعد عذاب
هتقولى طيب ما الصدمات اللى الانسان بيتعرض لها فى حادثة عربية او موت او غيره بتعمل ايه
هقولك بتعمل زعزعة فى القيم النفسيه وبنحتاج لتقبل الواقع والتصالح مع النفس انها ( يا خراشى مش غلطتي - مش انا السبب فى ان أبويا مات من شهرين وشوية دموع ورغي فاضى ) احنا بنحاول نموف أون او نتقدم للامان بالعربى بلاش عربش عشان انا بتلخبط فيه اصلا , هتقولى نتقدم للامام ونتخطي ليه , هقولك لاننا بشر لازم ننسي الشىء ولازم ننسي الغلطة عشان نقدر نقررها تانى


فى حالة وجود مشاعر وأحاسيس جوا شخص مثلا ولنقل ( بلاش انا لانى غير قابل للقياس ) مثلا انته
وسافرت وروحت وجيت وعملت مليون حاجة عشان تنسي حبيبة القلب
طالما فى حب
وطالما هتضعف فى لحظة ما
يبقى الموضوع مسألة وقت ونقطة خلينا بعيد دي هتندم عليها فى الاخر
انا عن نفسي متقبل نفسي وكل حجة فيا حتى لو قصة حب فاشلة او وجع من احساس ناتج من شخصية غبية فى حياتى
لكنى كمان متقبل مواطن ضعفى وبعمل حواليها جدران دفاعية عشان محدش يقدر يتخطاها


صدقني يا أساحبي
الإنسان دعييييييف

No comments: